آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

در این مقاله راهنمای کاملی در ارتباط با فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی ترکیه که حین بازدید از این کشور با آن‌ها مواجه می‌شویم، معرفی خواهد شد.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

هوش گِلدینیز

در ترکیه هوش گِلدینیز را به کرات خواهید شنید، این عبارت در رستوران‌ها و کافه‌های سنتی این کشور بیشتر از اماکنی که مؤسسات گردشگری معرفی می‌کنند، شنیده می‌شود و معنای آن «خوش آمدید» است. پاسخی که می‌توان در جواب این عبارت گفت، «هوش بولداک» به معنی «متشکرم، سلامت باشید» خواهد بود. اگر این اصطلاح را فراموش کرده‌اید، مضطرب نشوید، مردم ترکیه متوجه هستند که همه‌ی مسافران خارجی قادر نیستند به زبان ترکی صحبت کنند.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

فقط ورود آقایان (Men only)

برای خانم‌ها، تنها اماکنی که می‌بایست در این کشور مراقب آن‌ها بود، چای‌خانه‌ها است. بنا بر فرهنگ این کشور، غالباً بانوان وارد این اماکن نمی‌شوند. در عوض در پی یک باغ چای‌خوری ترک باشید که زوج‌ها و خانواده‌ها به آنجا می‌روند. اگر هنوز در ارتباط با چای‌خانه شک به دل دارید، وارد شوید و نگاهی به اطراف بیاندازید. چه می‌بینید؟ بی‌شمار میز و صندلی که روی هرکدام مردانی نشسته و تخته نرد بازی می‌کنند. اینجا احتمالاً جای یک خانم نیست…

گردهمایی‌های اجتماعی

گاهی، حتی پس از چند روز آشنایی با یک بومی ترک، می‌بینید که از سوی او به جشن عروسی یا یک میهمانی دعوت شده‌اید. شعار مردم این دیار، شادی هرچه بیشتر بوده و به واژه‌ی غریبه حتی فکر هم نمی‌کنند. به بایدها و نبایدها فکر نکنید، تنها خواسته‌ی یک میزبان ترک راحتی و آسایش میهمان است. هرگاه سؤالی در ارتباط با اتفاقاتی که درون جشن می‌افتد داشتید، همواره کسی هست برایتان توضیح دهد. به‌عنوان هدیه‌ای از جانب مهمان افتخاری، قطعه‌ای طلا از مغازه جواهرات خریداری کرده یا پول بدهید. هدیه را نیز به‌خوبی کادوپیچ کنید. در ضمن، به خاطر داشته باشید که کارت پستال در ترکیه چندان شناخته شده نیست.

دعوت به خانه

مردم خونگرم ترکیه با هرکه آشنا می‌شوند، او را به خانه خود دعوت می‌کنند. حال این دعوت ممکن است تنها برای صرف صبحانه یا یک وعده شام رسمی باشد. هوش بولداک را حین خوشامدگویی به خاطر داشته باشید. عموماً ورود به خانه بومیان این کشور با کفش مجاز نیست، در عوض به شما یک جفت دمپایی داده خواهد شد.

نکته‌ دیگری که باید حتماً به یاد داشته باشید! اگر به یک مهمانی شام می‌روید، سعی کنید از صبح چیزی نخورید؛ در این خانه‌ها غذا پشت غذا سرو شده و مردم ترکیه «نه» را به‌عنوان یک پاسخ نمی‌پذیرند. غذای اصلی فراوان بوده و پس از آن پاپ کورن، آجیل، میوه، کیک، قهوه ترک و چای سرو می‌شود.

اگر مهمان خانواده‌ای در یک شهر بزرگ هستید، احتمالاً وعده‌ی غذا روی میز غذاخوری برگزار خواهد شد. با این حال، اگر یک خانه روستایی کوچک باشد، سینی غذایی به شکل دایره در وسط قرار گرفته و همه در اطراف آن قرار می‌نشینند تا هرکس به‌راحتی از خود پذیرایی کند.

معمولاً در کنار غذا چاقو قرار داده نمی‌شود و باید غذا را با قاشق و چنگال میل نمایید. اگر تمایل دارید میزبان را تحت تأثیر قرار دهید، پس از صرف غذا به آشپز بگویید «الینیز ساغلیق»، این عبارت همان «دست شما درد نکنه» و به ‌منظور قدردانی از یک وعده‌ی غذایی خوب است.

هنگامی که برای صرف غذا به خانه‌ی کسی می‌روید، خوب است بخشی از کارهای صاحب‌خانه برای آماده‌ سازی غذا را تقبل کرده و به او کمک کنید. در طی این زمان، مردان در اتاق نشیمن می‌نشینند و در مورد رویدادهای روزانه صحبت و غیبت می‌کنند. همین روند برای جمع کردن سفره پس از صرف غذا نیز طی خواهد شد.

یادآوری: ترکیه کشوری مسلمان بوده و مسلمانان اعتقادی به شستشو با آب راکد و یا در حمام ندارند. آن‌ها درست همانند ما ظروف را در کاسه بزرگی با کف شسته و سپس زیر شیر آب کاملاً می‌زدایند؛ علت نبودن توپی سینک ظرف‌شویی در هتل‌های این کشور نیز همین مسئله است.

این مقاله یک آشنایی سریع و جزئی با آداب و رسوم اجتماعی ترکیه است. اگر فکر می‌کنید نکته‌ای از قلم افتاده، در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

 منبع: چطورپدیا